שרירי ליבה

שרון כרמי, מאמן כושר וקרוספיט, מאמן מוביל קבוצת תל אביב

אז מי הם שרירי הליבה(Core) שכולם מדברים עליהם ולמה לאחרונה אנו שומעים עליהם כל כך הרבה?

נתחיל מההתחלה..(ממש מההתחלה!)

המאה ה-18, דניס פפין הצרפתי ממציא את מנוע הקיטור, ההמצאה המדהימה והחדשנית פותחת צוהר לתחום התעשייה ומהר מאוד אנו חווים תקופה חדשה ומרתקת, שזכתה לשם "המהפכה התעשייתית".

איך זה קשור לליבה? תכף נגיע לזה.

חלק מהשלכות המהפכה התעשייתית הן מעבר לאורך חיים יושבני יותר ופעיל פחות (משרד, חדר כושר, רכב) מה שהביא במרוצת השנים לניוון של השרירים התומכים והמייצבים של הגוף הלוא הם – נכון, צדקתם, שרירי הליבה! שפעם היינו מפעילים באופן יום יומי (בעבודת כפיים, בניה, ציד, סחיבת מים, אופניים-אלה עם הפדאלים).

אז מי הם שרירי הליבה?

שרירי הליבה כפי שציינתי הם השרירים העמוקים של מרכז הגוף, השרירים המחברים את פלג הגוף העליון עם חלקו התחתון, הם תומכים ומייצבים את הגוף, עוטפים את עמוד השדרה, מורידים ממנו עומס רב ומונעים ממנו תזוזות לא רצויות.

שרירי הליבה:
-שרירי הגב
-שרירי הבטן
-שרירי הסרעפת
-שרירי רצפת האגן
-שרירי מותן הכסל ושרירי​ הירך

שרירי ליבה חלשים עשויים לגרום לנו לעשות תנועות לא נכונות וכתוצאה מכך אנו עלולים לפגוע בעצמינו.

למה אנו שומעים עליהם כ"כ הרבה לאחרונה?

כפי שציינתי, המהפכה הטכנולוגית הפכה אותנו לאנשים פחות פעילים ספורטיבית וגם כשאנחנו כבר עושים משהו, אנחנו יושבים בחדר כושר ומפעילים רק את השרירים שמצטלמים יפה לאינסטוש (מי שעושה אימונים פונקציונאליים עמכם הסליחה).

כתוצאה מחוסר השימוש בגוף שלנו והניוון שצברנו עם השנים פיתחנו בעיות וכאבים המאפיינים את הדור שלנו, דור ההייטק.

לדוגמה: כאבי גב תחתון – הכאבים הנפוצים ביותר בקרב האוכלסיה, שיכולים לנבוע ממגוון רחב של סיבות, עשויים לפחות ואף להעלם כליל על ידי שילוב אימוני כושר עם עבודת חיזוק שרירי הליבה בשגרת היום-יום שלנו.

איך עושים את זה?

אימונים פונקציונאליים, אימוני TRX או כל אימון שמבצעים כאשר מרכז הגוף משתתף בעבודה(בטן, גב, אגן).

רוצים לעשות את זה בבית?

אחד התרגילים היעילים ביותר לחיזוק הליבה שהוא גם פשוט לביצוע וניתן לבצעו בכל מקום הוא ה"פלאנק" המפורסם.
תרגיל שמפעיל את שרירי הליבה יותר מכל תרגיל אחר, בפרט את שרירי הבטן העמוקים והגב.

מינון:
3-5 דקות כל יום!
(לעצלנים, גם דקה ביום תעשה הבדל בטווח הארוך).

אם תבצעו אותו גם תרוויחו אחלה קוביות וגם תרוויחו גב חזק, בריא ונטול כאבים.

מצורף בתחילת המאמר אימון פלאנק לדוגמה שניתן לבצע בכל מקום בכל זמן.