מהו אימון פונקציונאלי?

שרון כרמי, מאמן כושר וקרוספיט, מאמן מוביל קבוצת תל אביב

רובכם כנראה שמעתם לפחות פעם אחת את צמד המילים "אימון פונקציונלי" ולא הבנתם בדיוק מה הכוונה.
בדיוק בשבילכם המאמר הזה נכתב, אם כך, מהו אימון פונקציונלי?

לפני שאסביר מהו האימון הפונקציונלי אסביר מהן התנועות הפונקציונליות.

אז..

התנועות הפונקציונליות הן אוסף של 7 תנועות יסוד בסיסיות בטבעו של האדם, תנועות בהן השתמש בחיי היום יום שלו לצורך משימות שונות, החל מביצוע כפיפה (סקוואט) על מנת לבצע "צרכים" ועד להדיפת חיית טרף בה נתקל במהלך ציד.

התמקצעות בתנועות אלה שיפרה באופן ניכר את איכות חייו של האדם – הוא יכל לרוץ מהר יותר, לשאת יותר משקל, להגן על משפחתו וכו'.

ועכשיו לעניינינו!

אימון פונקציונאלי, הוא אימון בו אנו מתמקצעים, בשונה ממכון הכושר, בתנועות פונקציונאליות – תנועות שיש להן השלכה על חיינו, תנועות שאנו משתמשים בהן ביום-יום, שהתמקצעות בהן עשויה לשפר את איכות חיינו ולא רק את המראה שלנו בחוף הים.

בנוסף, תנועות פונקציונליות הן תנועות רב-מפרקיות, ז"א שהן מפעילות מספר גדול יותר של יחידות מוטוריות (יחידות שריר) בוא זמנית להשגת המטרה, לשם השוואה:
בעוד שכפיפת מרפק עם משקולת -יד בחדר הכושר תחזק לנו את שרירי כופפי המרפק בלבד, ביצוע עליות מתח, יחזקו לנו בנוסף לשרירי כופפי המרפק, גם את הגב, השכמות, שרירי הזרוע וגם יקנו לנו מיומנות חדשה שיכולה לתרום לשיפור חיינו, איך? – לדוגמה מעבר גדר גבוהה, טיפוס על מבנה וכו'.

דוגמה לתנועות והשלכותיהן על חיינו:

* דדליפט – תרגיל הדדליפט ישפר את היכולת שלנו להרים דברים מהרצפה ולעשות זאת בצורה בה לא נפגע בגוף שלנו, בפרט בעמוד השדרה. להפך, נעשה זאת בצורה שתחזק את הגוף ותכין אותו לרגע האמת.
* סקוואט – סקוואט הוא מן התנועות הבסיסיות ביותר של האדם, בעבר שימש לישיבה, ולפני השימוש בבית שימוש מודרני גם לישיבה למטרות עשיית "צרכים". כיום נשתמש בסקוואט בשביל להתכופף ולהרים דברים מהרצפה, לשבת בהיעדר כיסא, למען חיזוק פלג הגוף התחתון והוא משמש לעוד מטרות רבות נוספות המשפיעות על חיינו בצורה ישירה.

לסיכום
אימון פונקציונלי הוא אימון שבשונה מאימון בחדר הכושר, משלב תנועות שהן בסיסיות לתפקוד האדם, ותורמות לשיפור איכות חייו.